Chans att bli erbjuden jobb en kortare period
Hej!
Jag har chans att bli erbjuden ett jobb på heltid i tre månader och undrar då hur det påverkar mina ersättningsdagar? Behöver jag skriva ut mig från a-kassan eller kan jag fortfarande vara inskriven? Eftersom det är under en kortare period så kommer jag ju fortsätta att söka arbete.
Jag har chans att bli erbjuden ett jobb på heltid i tre månader och undrar då hur det påverkar mina ersättningsdagar? Behöver jag skriva ut mig från a-kassan eller kan jag fortfarande vara inskriven? Eftersom det är under en kortare period så kommer jag ju fortsätta att söka arbete.
Följ inlägget
1
följare
Det är viktigt att du informerar oss om du börjar jobba under tiden som du få ersättning. Det gör du enklast genom att skicka ett meddelande till oss via Mina sidor. Om vi då skulle behöva fler uppgifter från dig kommer vi att höra av oss till dig via Mina sidor. Självklart går det även bra att ringa till oss om du hellre vill det. Du hittar våra telefontider på sekosakassa.se
Om du vill börja söka ersättning från oss igen efter att ditt tillfälliga jobb tagit slut, ska du även tänka på att du behöver vara inskriven hos Arbetsförmedlingen.
Lycka till med det nya jobbet!
/Linda
Om du ska söka ersättning igen efter att ha arbetat i tre månader är det möjligt att fortsätta på samma ersättningsperiod som du hade innan (om du har dagar kvar).
Det är dock viktigt att du behåller ditt medlemskap hos oss på a-kassan, och att du är inskriven hos Arbetsförmedlingen när du ansöker om ersättning.
Hälsningar,
Till Arbetsförmedlingen ska du meddela från vilket datum du fått heltidsarbete. Under denna tid behöver du inte exempelvis aktivitetsrapportera eller kontakta Arbetsförmedlingen. Om du blir arbetssökande efter arbetet meddelar du Arbetsförmedlingen att du åter är arbetssökande.
Ha en fin dag!
Hälsningar