Ny försäkring - 150 nya dagar?

Hej! Om man har en påbörjad akassa period och de tar slut när de nya reglerna börjar gälla i oktober, får man då 150 nya dagar om man har barn under 18 år?
Har hört att det inte kommer erbjudas längre i de nya reglerna.
Men vad gäller om man redan har en påbörjad period?
Vänlig hälsning Zandra

Kommentarer

• Hej!

I den nya försäkringen kommer man inte få en förlängning med 150 dagar om man har barn under 18 år. Har du dock en påbörjad ersättningsperiod i det gamla regelverket kommer de reglerna att fortsätta gälla även efter den 1 oktober 2025.

Om du ansöker om ersättning från oss och får ett beslut när den nya försäkringen börjat gälla, baseras ersättningsperiodens längd på hur länge du har haft inkomst från arbete innan arbetslösheten, i första hand året innan man blir arbetslös. Du kan läsa mer om de nya reglerna på riksdagens webbplats, här är en länk dit.

Hälsningar,
    Jessica
  • Hej! Tack för snabbt svar.
    Så om jag förstått det rätt kommer jag ha rätt till 150 nya dagar då jag har en pågående period? Som det ser ut nu kommer inte mina 300 dagar ta slut innan oktober 2025. Så om de skulle ta slut efter det får jag 150 nya dagar då jag har barn under 18 år?

Vänlig hälsning Zandra
  • Hej!

Jag kan inte säga säkert hur det kommer att se ut för just dig, men om du fortsätter på en pågående ersättningsperiod som påbörjades innan den 1 oktober 2025 är det det gamla regelverket som fortsätter att gälla. Då kommer du att få 150 dagar till om du har barn under 18 år.

Hälsningar,
    Jessica

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Din fråga kan ses av alla men ditt hela namn, personuppgifter eller din e-post visas aldrig publikt.